Liderlik Hayali Gerçek Oldu

TÜRKİYE İÇİN FIRSAT YILI

Zeytin ve zeytinyağında 2022-23 sezonu Türkiye’ye bereketli geldi. Sofralık zeytin üretiminde dünya liderliğinin yakalandığına işaret eden Zeytinyağı Akademisi Yönetim Kurulu Başkanı Abidin Tatlı, sezonun ambalajlı zeytinyağı ihracatında da fırsat yılı olduğunu söyledi. Tatlı, “Bu yıl İspanya ve İtalya’nın boş bırakacağı pazarlara girmek için büyük bir fırsat yılıdır.” ifadelerini kullandı. İspanya ve İtalya gibi büyük üreticiler bu yıl Avrupa’da yaşanan kuraklıktan etkilenen ülkeler oldu.
Avrupa’da zeytin ve zeytinyağı üretiminde kayba neden olan kuraklık, dünya rekoltesine de olumsuz yansıdı. Verim kaybının vurduğu Avrupalı üreticilerin aksine “Var Yılı” bereketi yaşayan Türkiye, 735 bin tonluk sofralık zeytin rekoltesi ile dünya liderliği hayalini gerçekleştirirken zeytinyağında ise 421 bin tonluk üretimle dünya ikinciliğine yerleşti.
Ulusal Zeytin ve Zeytinyağı Konseyi koordinasyonunda hazırlanarak kamuoyuna duyurulan Sofralık Zeytin ve Zeytinyağı Rekoltesi Ulusal Rekolte Tespit Heyeti Raporu sonuçlarını değerlendiren Zeytinyağı Akademisi Yönetim Kurulu Başkanı Abidin Tatlı, Türkiye’nin zeytin ve zeytinyağı üretiminde hayaline ulaştığını dile getirdi.
Bu sezon toplamda 2 milyon 240 bin 976 ton zeytin üretiminin, geçen sezona göre %71,2; sofralık zeytin üretiminin %45,2; zeytinyağı üretiminin de %78,9 arttığına işaret eden Tatlı, “Bu artış bizi ziyadesiyle memnun etti.” dedi.

ZEYTİNDE LİDERLİK, YAĞDA FIRSAT

Türkiye’nin sofralık zeytinde liderliği, zeytinyağında ise ikinciliğini yakaladığını kaydeden Tatlı, değerlendirmesinde şu ifadelere yer verdi:
“Türkiye, 421 bin ton zeytinyağı üretimi ile İspanya’dan sonra dünyada ikinci sıraya yükseldi. Sofralık zeytinde ise 735 bin ton üretimle İspanya ve Mısır’ı geride bırakarak liderliğe yükseldi.
Sofralık zeytin üretiminde dünya birinciliğine ulaşılması, ülkemiz zeytinciliği için oldukça büyük bir başarıdır. Bu yıl özellikle Türk markalarıyla, ambalajlı ihracatta İspanya ve İtalya’nın boş bırakacağı yeni pazarlara girmek ve iç tüketimimizin artırılması için büyük bir fırsat yılıdır.”

FİYAT BASKISI UYARISI

İhracat için çok büyük fırsat yaratan rekor rekoltenin üreticiler üzerinde fiyat baskısına neden olmaması konusunda uyaran Abidin Tatlı, “Yapılan hesaplamalara göre zeytinyağında üretim maliyetinin ciddi oranda arttığı bilinmektedir. Bu da üretici fiyatının 1 kg natürel sızma zeytinyağı için 80-85 lira (4,5-5 Euro) arasında olmasına sebep olmaktadır.” değerlendirmesinde bulundu.

Avrupa’daki fiyat artışlarına da değinen Tatlı, devamla şunları söyledi:

“Kuraklık; İspanya ve İtalya başta olmak üzere zeytin üreten ve kuraklık yaşayan diğer ülkelerde üretici fiyatlarının geçtiğimiz yıla göre kilo başına 2,5 Euro’dan 4-5 Euro seviyelerine yükselmesine neden oldu. Fiyatların özellikle İtalya’da 10 Euro seviyelerine geldiği yönünde bilgiler var. Artan maliyetler ile tüm dünyada yaşanan finansal kriz, üretim maliyetleri ile fiyatların yükselmesindeki etken olarak ortaya çıkmaktadır.”
Tatlı ayrıca, Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Birliği’nin zeytinyağı alım fiyatı olarak açıkladığı 81 lirayı ise üreticiyi mağdur etmeyecek bir rakam olarak değerlendirdi.
Tatlı, 421 bin ton zeytinyağı ve 735 bin ton sofralık zeytinin saklanabileceği tank ve depo ihtiyacının da hassasiyetle değerlendirilmesi gereken bir konu olduğunu sözlerine ekledi.

REKOLTE NEDEN ARTTI

Zeytinyağı Akademisi Yönetim Kurulu Başkanı Abidin Tatlı, tarihi rekoltenin nedenlerini şöyle sıraladı: “Bu yıl rekoltedeki rekor yükseliş; ülkemizin zeytin ağacı için en uygun iklim koşullarına sahip olması dolayısıyla küresel iklim değişikliği krizinden nispeten az etkilenmesi, 2007’de konulan dünya ikinciliği hedefi ve bu amaca ulaşmak için Tarım ve Orman Bakanlığımızın teşvikleriyle ağaç sayısının 100-120 milyondan 170-196 milyon adede yükseltilmesi, sektörün genç nüfusuyla teknik ve teknolojiyi daha fazla kullanması gibi etkenler ile açıklanabilir.”

__

0 cevaplar

Cevapla

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Bir cevap yazın