ZEYTİNE DAİR

PAZAR RESİTALİ 12

ZEYTİNE PİRİM DESTEĞİ

Abidin Tatlı
Researcher Writer
Degustation, Instructor And Degustator

 

Sofralık Zeytine Kilogram Başı 15 Kuruşluk Prim Desteği

Söz uçar yazı kalır,

Gerçeklerin de bir gün ortaya çıkmak gibi özelliği var.

Zeytine pirim daha bundan 13 yıl önce dilimizde idi. Her yerde heyecanla söyledik. Bıkmadık usanmadık yine tekrarladık.
Sayın Metin Ölken her toplantıda, zeytine pirim diye hiç durmadan tekrarladı,
Sayın Ali Güreli bir zeytinyağcı olarak zeytine desteğini hiç ihmal etmedi,
Sayın Mustafa Alhat hep zeytine pirim desteği dedi durdu,
Rahmetli Hasan Köşklü ile yaptığımız 14. Ortak Akıl ve Güç Birliği Toplantısı ve Anısına yaptığımız 15. Ortak Akıl ve Güç Birliği Toplantısı sonuç bildirgesinde de zeytine prim desteği yapılmalı, zeytin yağına pirim desteği artırılmalı diye hep konuştuk.
En son 2017’ de 36. sayısı yayımlanan Zeytin ve Zeytinyağı Akdeniz Kültürü Dergisinin tamamında da zeytine pirim desteği talebi vurgulanarak ve zeytin yağına verilen desteğin artırılması konusu aralıksız gündemde tutulmuştur.

Çok şükür bu gün gelinen nokta da ise;

Resmî gazetede yayınlanması ile birlikte Türkiye’de ilk defa sofralık zeytine kilogram başı 15 kuruşluk prim desteği geldi.

Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli’nin tâne zeytine verilecek desteğin 2020 bütçesine konulduğunu açıklaması ve zeytine kilogram başına 15 kuruş prim desteğinin Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından onaylamasının ardından düzenleme Resmî gazetede yayınlanarak yürürlüğe girdi. Haber bütün zeytin üreticilerinde olduğu gibi Zeytin ve Zeytinyağı sektörünce de zeytin üreticisi adına sevinçle karşılandı.
Ülkemizde ilk defa sofralık zeytine kilogram başı 15 kuruşluk prim desteğinin verilecek. Mevcut durumda zeytin yağına 80 kuruşluk destek veriliyor. Öte yandan Tarım ve Orman Bakanlığı’nın açıklanan 2019 yılı rekolte tahminlerine göre, sofralık zeytin üretiminin 415 bin ton, zeytin yağı üretiminin ise 225 bin ton olacağı öngörülmekte.

Bundan 15 yıl önce bir avuç insan bir araya gelmiş ve hedefler koymuştu, 10 yıllık, 25 yıllık ve 50 yıllık, 100 yıl diyeceğim de biraz tuhaf kaçacak.

İsterseniz bir göz atalım;

Ne dersiniz?

5 Eylül 2006 tarihinde dernek merkezinde yaptığımız ilk genel kurulumuzda sizlerin oylarıyla göreve gelen arkadaşlarımız 22 Eylül 2006 tarihinde toplanmış, görev bölümü yaparak çalışmalarına başlamıştır.
Kuruluş amaçlarımız arasında yer alan sektörel uzlaşma konseptiyle göreve geldiğimiz günden bugüne ulusal ve uluslar arası tüm sektörel kuruluşlara işbirliği ve dayanışma çağrıları yapmış ve bu çağrılarımızın sonucunda önemli destekler sağlanmıştır. Bu bakış açısıyla sektördeki tüm etkinliklere katılınmış, pek çoğunun da organizasyon komitesinde yer alarak hem derneğimizi tanıtmış hem de etkinliklerin zenginleştirilmesine katkıda bulunulmuştur.
Yönetim Kurulu olarak, tespit ettiğimiz temel ihtiyaçlardan birisi de sektörün tamamen kendi özgü bir fuarının olmamasıydı. Bu konuda iletişim ve kaynak geliştirme komitesi sorumlumuz Yeşim Beyla’nın yaptığı çalışmalar sonucunda Ezgi-A Fuarcılık firması ile Anatolive Avrasya Zeytin-Zeytinyağı ve Prosesleri Fuarı ve Kongresi’ni gerçekleştirme kararı alınmıştır.
Alınan karar uyarınca yaptığımız çalışmalar; DTM,  Türkiye İhracatçılar Meclisi ve Ege İhracatçı Birlikleri tarafından desteklenmiş ve sektör tarihinde ilk olarak zeytin ve zeytinyağı ihtisas fuarı gerçekleştirilerek sektör karma fuarlarının karmaşasından kurtarılmıştır. 25-27 Ocak 2007 tarihleri arasında ilkini çok coşkulu bir katılımla gerçekleştirdiğimiz fuarımızın en önemli konuğu ise UZK Başkanı Sayın Habib Essid olmuştur.
Fuar süresince misafirimiz olan Sayın Essid, bazı zeytin bölgelerinde de incelemelerde bulunmuş, Devlet Bakanımız Sayın Kürşat Tüzmen’le de Türkiye’nin yeniden UZK’ya üyeliği konusunda fikir birliğine varılmıştır. Fuarımızın açılışını Tarım Bakanımız Sayın Mehdi Eker, kapanış kongremize  ise Devlet Bakanımız Sayın Kürşat Tüzmen katılmıştır.
Fuarımızın açılışında İstanbul Ticaret Odası Başkanı Sayın Murat Karayalçın’ın İnternetten doğan bu dernek ve fuarın eriştiği başarı için tüm zeytindostlarını kutluyorum sözleri ise bizler için ayrıca gurur kaynağı olmuştur. Bu yıl 17-19 Nisan 2008 tarihleri arasında  2. sini gerçekleştireceğimiz fuarımızın gelişimine önemli katkıları olan TİM Başkanı, 1 Nolu kurucu üyemiz Sayın Oğuz Satıcı’ya şükran borcumuz olduğunu ifade etmek isterim. Yönetimimizin aldığı karar uyarınca başlattığımız “Yılın Zeytindostu” ödülünün ilkini de sektörümüze ve derneğimize katkılarından dolayı 1. Anatolive Fuarı’nda Sayın Satıcı’ya takdim ettik.
İç ve dış tüketimin arttırılması için tanıtımın en önemli faktörler arasında olduğunu kabul eden derneğimiz, tanıtım konusunda da bir dizi etkinlik gerçekleştirmiş ve projeler geliştirmiştir. Bu projelerden birçoğu uygulamaya geçirilmiş bazı projelerimizi hayata geçirmek içinse uygun atmosfer ve kaynak arayışları sürdürülmektedir. Bu projelerimizden biri de Zeytindostu Kervanı Projesidir.
Zeytin ve zeytinyağı ürünleri ile tefriş edilen bir Tırı Anadolu’nun yaklaşık 50 merkezindeki tüketicilerin ayağına götürerek tanıtım yapmayı planladığımız ve bu sayede iç tüketimin artmasına önemli katkılar sağlayacağını düşündüğümüz projemizin altyapısı hazır, sektörümüzden gerekli desteği aldığımız noktada yola çıkacağız.
Tüm bu çalışmalarımız sürerken, derneğimizin birinci kuruluş yılını üyelerimizle kutlamak amacıyla İzmir’de bir kuruluş yemeği düzenlenmiş ve 200’e yakın üyemizin katılımıyla 1. kuruluş yılımız coşkuyla kutlanmıştır.
Kurumsallaşma yolunda hızlı adımlar atılırken, kurumsallaşmanın olmazsa olmaz ilkelerinden olan olan marka kavramı konusunda atılımlarda bulunulmuş ve Destek Patent sponsorluğunda başta Derneğimizin ismi olan Zeytindostu markası olmak üzere Anatolive ve diğer tüm markalarımız tescil ettirilmiştir.
Markalarımıza sahip çıkarken temel ilkelerimizden olan kalite konusunu da unutmadık. Her alanda kaliteyi ön planda tutan derneğimize Bamer Danışmanlık sponsorluğunda ISO-9001 Kalite Yönetim Sistemi Belgesi’ni de kazandırdık.
Kurumsal oluşumların kurumsal faaliyetleri de olmalıdır anlayışıyla geleneksel Zeytindostu Takvimleri projesi de bu dönemde hayata geçirdiğimiz projeler arasında yerini aldı. Bu yıl ikinci kez üstelik iki farklı takvim formatında hazırladığımız takvimlerimiz için yine siz değerli üyelerimize başvurduk. Her etkinliğimizde olduğu gibi takvim çalışmamızda da bizleri yalnız bırakmadığınız için bir kez daha teşekkürlerimizi sunuyoruz.
Sektördeki kalite karmaşasına çözüm bulmak amacıyla uluslararası normlarda bir kalite yarışması düzenlenmesi fikri de önceliklerimiz arasındaydı. Bu yıl bu projemizi de hayata geçirmiş bulunuyoruz. Sektöre kazandırdığımız ilklerden biri olan 1. Ulusal Natürel Sızma Zeytinyağı Kalite Yarışması’na çeşitli bölgelerde 24 katılım gerçekleşmiş, halen numune alım çalışmaları devam etmektedir. Sponsor firmalarımız, Vakıfel, Ege Analiz (yurtdışı sponsorlar), Alfa Laval firmalarının destekleriyle düzenlediğimiz yarışmamızın ödüllerini Nisan Ayında Anatolive Fuarı’nda sahiplerine takdim edilmiştir.
Uzlaşma temelli yaklaşımlarımıza en iyi örneklerden biri de UZZK’ya üyelik başvurusunda bulunulması ve UZZK üyesi olunmasıdır. Zeytindostu Hareketinin UZZK oluşumu içerisinde de sektör adına önemli katkılarda bulunacağına inanıyoruz.
Sektörde özlenen yüzde 100 sivil toplum yapılanması modelinin sektörde beklenen karşılığını bulması doğru yolda olduğumuzu, emeklerimizin boşa gitmediğini ortaya koyuyor. Çalışmalarımızın AB tarafından da yakından izlendiği duyumlarını almak ise bizler için gurur kaynağı oluyor.
Sektörün kangren olmuş sorunları da çalışma dönemimizde yakından takip edilmiş, prim ve tağşiş konuları için ses getirici projeler ortaya konulmuştur. “Zeytin yağına 1 YTL Zeytine 20 Kuruş Prim” kampanyamız bu projelerden en çok ses getirenleri arasında yer aldı. Meclis gündemine taşınan bu kampanyamız büyük destek bulurken, yakında ciddi sayılabilecek bir prim oranının hükumetçe kabul edilme aşamasında olduğunu öğrenmiş bulunuyoruz. Bu başarı etkin sivil toplum örgütlerinin gücünü ortaya koyan önemli bir örnektir.
Sektörün baş belası olan tağşiş için de etkin bir mücadele başlatılmış, prim konusunda olduğu gibi bu sorun için de derneğimizin bütün olanakları seferber edilmiş, konu hakkındaki bütün girişimlere destek verilmiş, ilgili kurumlarla işbirliğine gidilmiştir. Aydın’da başlatılan tağşiş operasyonun aktörleri arasında yer alınarak protokole imza koyulmuştur.
Artan üye sayımızla birlikte derneğimizin adı yaygınlaşırken, görsel ve yazılı medyanın ilgi odağı haline gelmemiz kaçınılmazdı. Medya organları ile sürdürdüğümüz sağlıklı ve düzenli iletişim sayesinde yüzlerce yazılı basın organı ve onlarca TV-Radyo derneğimizi konu alan haberler yayınlamış, yöneticilerimiz sayısız TV programının konuğu olmuşlardır. Medya ile ilişkilerimiz yeni dönemde de artan seviyede sürdürülecektir.
Yurt dışında olup bitenler de ana faaliyetlerimiz arasında yer almıştır. Yurt dışındaki tüm etkinlerle ilgili gerekli girişimler sürdürülmüş bu etkinlerin bazıları için geziler tertip edilmiş ve üyelerimizin sektördeki son gelişmeleri yerinde görmeleri sağlanmıştır. İspanya’ya yaptığımız gezinin benzerleri de yeni dönemde de devam etmelidir.
Yurt dışı etkinliklerimiz sadece bizim yaptıklarımızla sınırlı kalmadı elbette. Uluslararası arenada da referans noktası olarak kabul edilen derneğimiz Milano Ticaret Odası’ndan aldığı davetle İtalya’ya giden sektörel heyetin içinde yer alarak, Türk zeytin ve zeytinyağı sektörünü başarı ile temsil etmiştir.
Yurt içindeki tüm şenlik, panel, sempozyum, toplantı gibi etkinlerin tamamında yer alan derneğimiz zeytin bölgelerinde de sayısız etkinlik ve toplantı gerçekleştirerek, sektörün sorunlarının tespiti ve çözüm yolları konusunda girişimlerde bulunmuştur.
İki yıl gibi kısa bir sürede yaptıklarımızı sadece anlatmak bile saatler sürebiliyor. Tüm bu çalışmalar yönetim ve denetimdeki arkadaşlarımızın özverili çabaları ve sizlerin yoğun destekleri ile gerçekleştirilmiştir.
Bugün burada 300’ü aşkın üyesi, binlerce sempatizanı ile sektörün en güçlü sivil toplum örgütü olarak karşınızda bulunmanın gururunu yaşıyoruz.

Demişti;..

2007 de derneğimizin ilk yönetimi ilk faaliyet raporunda

Bütün bu çalışmaları yapan Zeytindostu Derneğini aradı gözüm.
Maalesef Sektöre söyleyecek tek kelimesi yoktu.
Basında başkanı zeytinci olan EZZİB başkanını aradım, maalesef o da yoktu.
Marmarabirlik ve Akhisar Ticaret Borsası dışında kimsecikler haberdar bile değildi.

Oysa biz ne hayaller kurmuştuk. Ne hayaller…

Son bayrağı ben teslim ettiğim için maalesef en büyük suçlu benim. iyi ellere teslim edemediğimi bir kez daha görmüş oldum.

Maalesef!

Gelinen nokta…

Yıllarca 20 kuruş zeytine, 1 lira zeytin yağına pirim desteğinden;
Bunca büyük projelerden ve hedefler içerisinde, onlarca bitirilen projelerden sonra eğitimcinin masaya koyduğu kendi markalı etiketi ürünü, kartviziti ile verilen tadım eğitimlerine;
Ek olarak da:  415 bin ton zeytin ve 225 bin ton zeytinyağı bir kenara itilerek; yılda 5 ton bile üretilip saklanamayan 100 ml yüksek polifenollü natürel sızma zeytin yağını 100 lira ya nasıl satarım diye bürokrasi ve bilim koridorlarını mekân tutan bir yönetim…

Ne diyelim!

Söz unutulur yazı kalır…

Zaman en büyük hakemdir…

Saygılarımla…

http://www.zeytinagacidergisi.com/yazar-cafe/soz-ucar-yazi-kalir-9206

http://www.zeytinagacidergisi.com/mansetler/olken-ve-tatlidan-zeytine-prim-degerlendirmesi-9207

0 cevaplar

Cevapla

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Bir cevap yazın